Selasa, 28 April 2009

Keracunan makanan. Salah siapah?





Pembeli makanan adalah bertanggungjawab. Mereka harus memeriksa makanan dan kebersihan kedai itu. Kita harus menjaga kebersihan diri sendiri dan jangan membuang sampah sembarangan.

Saya rasa racun telah tumpah ke dalam makanan itu. Penjual harus menjaga pembersihan kedai mereka. Kalau tidak, kedai mereka akan ditutup oleh pihak N.E.A.
Pihak N.E.A harus memeriksa kedai-kedai itu sahaja.

Tanggungjawab mereka ialah itu sahaja.Jika mereka semua bertanggungjawab, kedai-kedai makanan di Singapura akan berjaya!

Apabila saya makan di kedai-kedai makanan, saya selalu memeriksa makanan, kebersihan dan penjual makanan itu. Kalau saya tidak buat begitu, saya akan mati.

Kita harus menjaga diri sendiri dan memprihatin makanan yang kita akan memakan atau membeli. manusia tidak tahu apa-apa 'racun' yang dituang ke dalam makanan. Kedai itu juga harus dicuci dan dibersihi oleh penjual-penjual dan pembersih-pembersih yang bekerja di kedai itu. Orang yang hendak makan makanan itu harus memcuci tangan mereka sebelum makan.

Saya akan menjaga kebersihan saya dan juga kedai-kedai makanan! Barulah saya akan sihat dan kuat!

1 ulasan:

  1. Memang benar Shafeeq. Jika semua orang bertanggungjawab, kejadian sedemikian tidak akan berlaku lagi. Hanya kadang-kadang, kita sebagai manusia mengambil kesempatan dan lalai akan tanggungjawab kita.
    Lantas, apa saranan awak supaya perkara sebegini tidak berulang lagi?
    Terus mencuba. Jaga penggunaan bahasa.
    24/40

    BalasPadam